Stavba byla slavnostně zahájena 29. 3. 2019. Část svahu pod kopcem označovaným jako Rožnovský les (v km 141,9 až 142,2) začala koncem roku 2019 vykazovat známky nestability, a proto bylo nutné provést doplňkový geotechnický průzkum. Průzkumné práce skončily v 03/2020. Na základě závěrů průzkumu byla zpracována projektová dokumentace, podle níž probíhá realizace v sesuvném území. Nestabilní spodní část svahu je zajištěna pomocí pilotových opěrných stěn. Nyní se sledují deformace pilotové stěny v rámci rady monitoringu. Z výsledků bylo nutné bezodkladné dokotvení pilotové stěny rezervními průchodky. Nyní se sleduje průběh deformace. Práce na sesuvu jsou provedeny v rozsahu odtěžování zářezové části sesuvné oblasti na SO 101.B. Na sesuvné části „za krouhárnou“ byl proveden zásyp sesuvu ze sypaniny 0/250. Dne 30. 05. 2022 při provádění prací na SO 101.A u SO 201 v km 138,600 Zhotovitel nalezl pozůstatky podzemních prostor. Nyní probíhá sanace a práce k zajištění stability podzemních prostor hornickým způsobem dle § 3 písm. c) zákona ČNR č. 61/1988 Sb. V rámci první vlny pandemie byla dodatkem ke Smlouvě o dílo prodloužena doba pro dokončení a doba pro uvedení stavby do provozu o 21 dní. V rámci druhé (podzimní) vlny neměl Zhotovitel žádný časový nárok. V rámci této druhé vlny vznikl Zhotoviteli pouze finanční nárok dle Usnesení vlády České republiky. Byl uzavřen dodatek č. 4 - COVID II. V 03/2023 byl vydán pokyn dle PGŘ č. 05/2023 - řešení kompenzace nárůstu cen stavebních materiálů, v souvislosti s pokynem MD. Žádost o poskytnutí kompenzace za rok 2022 je stanovena lhůta do 15. 6. 2023. V 08/2021 byl na počátku úseku dokončen nový železniční most nad D3 (včetně přeložky tratě). V 06/2022 byl otevřen most na silnici II/155 na MÚK Třebonín. Poté začala sloužit i nová okružní křižovatka a nový most na MÚK Krasejovka. Nadále probíhá stavba mostních objektů či pokládka asfaltových vrstev.
Předmětná stavba vytvoří spolu s předcházející stavbou „D3 0310/I Úsilné–Hodějovice“ obchvat Českých Budějovic, kterým bude odvedena veškerá zbytná doprava ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, jejíž kapacita je zcela vyčerpána.
V Českých Budějovicích dochází ve špičkách k pravidelným kolonám před některými světelnými křižovatkami na průtahu městem. Ve špičkách jede doprava na silnici I/3 v souvislých kolonách. Připojení ze silnic nižších tříd je zdlouhavé, manévr odbočení vlevo či přejetí hlavní silnice I/3 je v některých časech dopravní špičky téměř nemožný.
Stavba navazuje na budovaný úsek „D3 0310/I Úsilné–Hodějovice“ (zahájení v 04/2019). Na konci navazuje na připravovanou stavbu „D3 0311 Třebonín– Kaplice nádraží“. Stavba D3 0310/II měří 12 536 m a je realizována v kategorii D 27,5/120. Trasa vede v pahorkovitém území, převážně na zemědělských pozemcích.
Stavba začíná v km 138,437 za připravovanou okružní křižovatkou Hodějovice silnic II/156, III/1561 a III/15523, v místě přeložky železniční trati České Budějovice – Gmünd. Odtud pokračuje po náspu v levostranném oblouku. Dálnice kříží mosty v km 138,506 Starohodějovický potok, resp. v km 139,074 cestu a vodoteč. Poté přechází do pravostranného oblouku. V km 139,2 kříží přeložku silnice III/15523.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA01/2017 | Dokumentace EIAAno | UR08/2011 | SP09/2018 | VZ01/2018 | ZS03/2019 | UPPředpoklad 2024 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu