Krajský úřad Jihočeského kraje, odbor životního prostředí, zemědělství a lesnictví vydal v prosinci 2019 nesouhlasné závazné stanovisko k záměru „Západní obchvat Ledenic, II/157", a to vzhledem k tomu, že záměr od cca km 1, 8 (2. etapa záměru) výrazně koliduje se zájmy ochrany přírody, a to právě z hlediska nevhodného vedení trasy záměru v tomto úseku, a proto by mělo být umístění této části přehodnoceno a v případě, že tento nový záměr naplní dikci zákona, opět předloženo k posouzení podle zákona. Jihočeský kraj v této souvislosti vyzval městys Ledenice k přehodnocení umístění koridoru záměru v části problematického úseku této dopravní stavby v územním plánu Ledenic, tak aby kolize záměru se zájmy ochrany přírody byla eliminována a kraj mohl pokračovat v projektové přípravě stavby. V září 2021 kraj obdržel od městyse Ledenice žádost o pokračování projektových prací na 1. etapě obchvatu. Nyní probíhá úprava koridoru v územním plánu a jakmile bude územní plán vydán, počítáme s pokračováním projektové přípravy zadáním dokumentace pro společné povolení, které by chtěl kraj získat v roce 2026.
Účelem záměru je vymístit tranzitní dopravu z centrální části městyse Ledenice a zajistit tak jednak snížení zátěže obyvatelstva a veřejného prostoru vlivy silniční dopravy, jednak vytvořit podmínky pro zajištění kapacity, bezpečnosti a přiměřeného komfortu funkce komunikačního systému Jihočeského kraje. Záměr je pro tranzitní dopravu přímou náhradou trasy silnice II/157, která v současné době prochází jihozápadní částí městyse, a navazujících úseků silnic III/14611 a III/14613 ve vazbě na severní směr.
Hlavní trasa obchvatu Ledenic začíná napojením na nově navrženou pěti ramennou okružní křižovatku mezi městysem Ledenice a městem Borovany v místě stávající křižovatky silnic II/157 a II/155. Okružní křižovatka napojuje silnici II/157 směrem na Borovany a silnici II/155 směrem na Strážkovice, stávající komunikaci do Mysletína, silnici II/157 směrem na Ledenice a novou silnici II/157 směrem na České Budějovice. Trasa dále pokračuje do prostoru stávajících zemědělských pozemků až ke komunikaci vedoucí na Mysletín, kterou kříží mimoúrovňově. Dále vede trasa severně až k silnici II/157 spojující Ledenice s Českými Budějovicemi, kde je navržena nová okružní čtyřramenná okružní křižovatka, z okružní křižovatky trasa obchvatu pokračuje severovýchodním směrem až k hrázi rybníka Kačerovec, jehož hráz bude částečně využita jako násyp nové komunikace, po protnutí silnice III/14611 spojující Ledenice a Zaliny novou průsečnou křižovatkou vede trasa přes zemědělské pozemky až ke stávající silnici III/14613, na kterou se nový obchvat napojuje. Zde vzniká také nová styková křižovatka.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA6/2017 | Dokumentace EIAzávazné stanovisko 12/2019 | UR2026 | SP2026 | VZ2027 | ZS2027 | UP2028 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu