V roce 2022 Jihočeský kraj zadal zpracování dokumentace pro společné povolení, v dalších dvou letech probíhaly projektové práce na obchvatu. Projektové práce na DUSP byly dokončeny v lednu 2024 a bylo zahájeno projednání dokumentace na veřejném projednání v Nové Bystřici. Po veřejném projednání se město Nová Bystřice rozhodlo vypsat referendum k otázce realizace obchvatu. Vzhledem k tomu, že se v tomto referendu občané vyjádřili pro realizaci obchvatu, obdržel Jihočeský kraj dne 12. 8. 2024 sdělení města Nové Bystřice, že zastupitelstvo města ve shodě občany souhlasí s tím, aby Jihočeský kraj pokračoval v přípravě a realizaci obchvatu. V roce 2024 budou pokračovat práce na úpravě představeného projektu.
Účelem záměru je vymístit zbytnou (tranzitní) dopravu z historického centra města Nová Bystřice a zajistit tak jednak snížení zátěže obyvatelstva a veřejného prostoru vlivy silniční dopravy, jednak vytvořit podmínky pro zajištění kapacity, bezpečnosti a přiměřeného komfortu funkce komunikačního systému Jihočeského kraje. Pro tranzitní dopravu je záměr přímou náhradu trasy silnice II/128, která v současné době prochází centrální částí města a je tak nevhodná jak z hlediska ochrany obyvatel (zastavěná část historického centra města), tak z hlediska dopravního (nevhodné směrové a šířkové uspořádání).
Začátek úseku je umístěn na silnici II/128 cca 260 m před stávajícím sjezdem k židovskému hřbitovu (ve směru od Jindřichova Hradce). Přeložka pomalu odbočuje a odklání trasu z jižního směru na jihovýchod přes Ovčárenské pole, směrem na rybník Ovčárna. Rybník Ovčárna, včetně přilehlých pozemních komunikací trasa překonává mostní konstrukcí o délce 206 m. Po překonání rybníka trasa přeložky pokračuje jihovýchodním směrem, k zemědělskému areálu firmy AGROSTAT Nová Bystřice a.s. Dochází k úrovňovému křížení stávající účelové komunikace do zemědělského objektu. V návrhu přeložky je tato komunikace přerušena. Zemědělský objekt zůstane přístupný z přeložky II/128 novým účelovým sjezdem. Křižovatka se silnicí II/152 je navržena jako okružní. Za křižovatkou silnic II/128 a II/152 začíná druhý mostní objekt přes další údolí o délce 234 m. Cca 500 m od křížení s železniční tratí kříží navržená přeložka silnici III/12863. Zde je navržena nová úrovňová průsečná křižovatka silnice III/12863 a přeložky, která bude sloužit jako hlavní napojeni do obce od jihu. Cca 300 m od této křižovatky je navržen účelový sjezd sloužící k napojení ČSPH a objektu stavebnin.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA6/2019 | Dokumentace EIAnení vyžadována | UR | SP2025 | VZ2026 | ZS2027 | UP2029 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu