Přejít k hlavnímu obsahu

VÝCHODNÍ OBCHVAT BOROVAN, SILNICE II/157

AKTUÁLNÍ STAV

Krajský úřad - Jihočeský kraj, odbor životního prostředí, zemědělství a lesnictví dospěl ve zjišťovacím řízení k závěru, že záměr "Východní obchvat Borovan, silnice II/157“ má významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a bude posuzován podle zákona. Vzhledem k tomu, že v rámci řízení podali řadu námitek proti stavbě občané Borovan, dotázal se krajský úřad města Borovany, zda má pokračovat v řízení EIA zadáním dokumentace k posouzení vlivu záměru na životní prostředí a zda město Borovany, které samo zadalo v roce 2012 vyhledávací studii a koridor pro stavbu stabilizovalo ve svém územním plánu, i nadále setrvává na svém záměru, který sleduje  realizaci východního obchvatu města. V listopadu 2022 obdržel Jihočeský kraj stanovisko  města Borovany s žádostí o pokračování v projektové přípravě stavby. S ohledem na vypořádání námitek ze zjišťovacího řízení EIA zadal Jihočeský kraj v roce 2023 studii proveditelnosti k vyhledání alternativní trasy. 

Studie proveditelnosti byla v roce 2023 dokončena. V rámci studie bylo celkem navrženo 5 variant A-E (plus varianta E1 prověřující možnost úrovňového křížení s železniční tratí). Na základě technických informací dostupných k dané problematice a lokalitě lze konstatovat, že vedení přeložky silnice II/157 daným zájmovým územím je reálné a jeho potřebám nejlépe vyhovuje výsledná varianta „E“. Nutným předpokladem realizace stavby je změna územního plánu města Borovany. Na podkladu této studie proveditelnosti bylo zpracováno oznámení EIA. Dne 20. 12. 2024 bylo vydáno rozhodnutí ve zjišťovacím řízení, že záměr „Východní obchvat Borovan, silnice II/157“ nemůže mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzován podle zákona.

MAJETKOVÉ VYPOŘÁDÁNÍ - vykoupeno 0 %

ZDŮVODNĚNÍ REALIZACE

Cílem záměru je odvedení těžké nákladní a osobní tranzitní dopravy z obce, a to vybudováním obchvatu obce, resp. přeložky silnice II/157. Realizace přeložky silnice II/157 s sebou přinese zvýšení komfortu a bezpečnosti dopravy nejen na opouštěném průtahu, ale i na novém obchvatu. Dále lze předpokládat odstranění či výrazné snížení bariérové funkce stávající silnice II/157 v průtahu a tím i snížení negativních vlivů dopravy na zdraví člověka.

STRUČNÝ POPIS PROJEKTU

Celková délka trasy ve výsledné (a dále sledované) variantě „E“ je 5025 m, komunikace je navržena v kategorii S 7,5/90.

Trasa výsledné varianty „E“ začíná těsně na konci osady Dvorec, v místě stávající usedlosti. Ihned za ní se trasa stáčí pravotočivým směrovým obloukem R=430 m směrem k údolní nivě řeky Stropnice, již samozřejmě překračuje mostní estakádou, jako všechny varianty.

Poté trasa vede východně od střelnice a dále přes zemědělské pozemky, přičemž v km 1,016 křižuje účelovou komunikaci (dle katastru nemovitostí), na niž je navržen oboustranný sjezd.

Jelikož je uvedená účelová komunikace dle sdělení města Borovany využívaná pěšími osobami i cyklisty k výletům k nedalekým rybníkům, je v km 0,960 navržena lávka pro pěší a cyklisty s nezbytnou stezkou (investorem obou uvedených staveb bude město Borovany).

Dále vede trasa ve variantě „E“ přes zemědělské pozemky až k místu křížení se stávající silnicí III/15517 vedoucí do Hluboké u Borovan. Vzájemné propojení komunikací je řešeno pomocí jednopruhové okružní křižovatky průměru 44 m. Nedaleko za křižovatkou dochází k mimoúrovňovému křížení železniční trati č. 199, jež je v místě křížení vedena v menším zářezu.

Poté vede trasa opět přes zemědělské pozemky až k místu křížení se silnicí II/155, kde je opět křížení navrženo pomocí okružní křižovatky o poloměru 44 m.

Dále vede trasa varianty „E“ po zemědělských pozemcích, a to východně od těles bývalých železničních vleček tak, aby do nich podélně nijak nezasahovala. Zde je v místě křížení s vodním tokem navržen nový mostní objekt. Obě uvedená tělesa bývalých vleček kříží trasa přeložky silnice II/157 severně od Borovan, přičemž v místě druhého z obou křížení je (dle požadavku AOPK ČR) navržen další mostní objekt.

Poté je již trasa výsledné varianty „E“ vedena ve stopě stávající účelové komunikace, a to až do místa, kde je to ze směrového či výškového hlediska možné.

Na konci se v prostoru navržené mimoúrovňové křižovatky trasa pravotočivým směrovým obloukem napojuje na stávající silnici.

Stanovisko EIADokumentace EIAURSPVZZSUP
2024 2026 2027 2027 2029

Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu


DATA O STAVBĚ

  • Okres: České Budějovice
  • Druh stavby: novostavba
  • Stav stavby: v přípravě
  • Objednatel: Jihočeský kraj
  • Předpokládaná cena stavby: 1 007 930 000 Kč (s DPH)
  • Délka stavby: 5025 m
  • Počet křížení a křižovatek: 5
    • začátek stavby u osady Dvorec – přeložka silnice II/157 bude napojena na stávající silnici směrem ke Dvorci a stávající silnice II/157 od Borovan bude do nové přeložky napojena kolmo stykovou křižovatkou
    • okružní křižovatka obchvatu se silnicí III/15517 do Hluboké u Borovan
    • okružní křižovatka obchvatu se silnicí II/155 do Vrcova
    • průsečná křižovatka s místní komunikací do Růžova
    • jednoduchá rozštěpová mimoúrovňová křižovatka na konci obchvatu k napojení stávající silnice II/157
  • Počet mostů: 7
    • SO 201 – Estakáda přes řeku Stropnici
    • SO 202 – Most přes železniční trať č. 199
    • SO 203 – Most přes bezejmenný vodní tok v km 3,300
    • SO 204 – Most přes biotop v km 3,650
    • SO 205 – Most přes větev č. 1 MÚK sever
    • SO 221 – Lávka pro pěší a cyklisty v km 0,960
    • SO 222 – Lávka pro pěší a cyklisty v km 3,894
  • Protihlukové stěny: -
  • Opěrné zdi: -
  • Úpravy ostatních komunikací:
  • Zpracovatel SP: Blahoprojekt s. r. o.
  • Zpracovatel DUR:
  • Zpracovatel DSP:
  • Zpracovatel PDPS:
Přeložky inženýrských sítí
  • vedení NN
  • vodovod
  • STL plynovod
  • VTL plynovod
  • vedení VN
  • veřejné osvětlení
  • CETIN