V roce 2023 Jihočeský kraj pořídil technickou studii optimalizace příčného a směrového vedení silnice II/157 v úseku Srubec - Ledenice jako podklad pro územní plánování na území Jihočeského kraje. Cílem studie je optimalizace směrového a šířkového uspořádání silnice II/157 na základě předchozí identifikace dopravně kritických míst z hlediska bezpečnosti dopravy s ohledem na limity území. Cílem tedy není vždy dosažení normových parametrů z pohledu směrového či podélného vedení v celém úseku, nýbrž optimalizace současného stavu s ohledem na kritická místa silnice, místní podmínky a finanční náročnost projektu.
Na základě výstupů technické studie byla v roce 2024 zadána dokumentace pro společné povolení. V současné době probíhají projektové práce.
Vstupním podkladem pro zpracování technické studie byla bezpečnostní inspekce, kterou byl celý řešený úsek posouzen z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V období let 2006 - 2023 došlo v posuzovaném úseku ke 123 nehodám, při kterých zemřely čtyři osoby. Ze statistiky nehodovosti je patrné, že nehody jsou rovnoměrně rozloženy v celém úseku. Silnice v zájmovém území je dvoupruhová, posuzované území se nachází mimo obce. Křižovatky mají nevyhovující rozhledové poměry. Směrové řešení je zcela nenormové. U nehod jsou nejčastějšími hlavními příčinami nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky .
Z hlediska bezpečnosti bylo bezpečnostní inspekcí doporučeno realizovat narovnání směrových oblouků silnice II/157 a úpravu křižovatek u Zborova a Ohrazení včetně vyřešení nové polohy autobusových zastávek a přechodu pro chodce.
Celková délka úpravy je 3, 9 km.
Z důvodu zcela nevhodného směrového vedení silnice II/157 je navržena homogenizace celého úseku s důrazem na narovnání trasy ve směrových obloucích. Návrhová rychlost pro směrové řešení je uvažována 90 km/hod, komunikace je zde navržena v kategorii S 7,5/90.
Z důvodu bezpečného vedení cyklistů je vpravo ve směru staničení navržena oddělená cyklostezka šířky 3 m, která propojuje obce Srubec a Ohrazeníčko.
Dále bude mezi Ohrazeníčkem a Ledenicemi v místech vedení trasy mimo stávající stopu přeložena i cyklostezka za navrhovaný příkop tak, aby zde mezi cyklostezkou a novou komunikací nevznikl volný prostor (neobdělávatelný ostrůvek).
Návrhové rychlosti 90 km/hod odpovídají minimální hodnoty poloměrů směrových oblouků. V zájmové akci je trasa navržena o směrových obloucích 500 m.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP2026 | VZ2026 | ZS2027 | UP2029 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu