Souhlasné závazné stanovisko EIA bylo vydáno 17. 3. 2015. V 04/2022 rozhodl KÚ JčK o prodloužení platnosti stanoviska EIA o dalších 5 let (nově do 17. 3. 2027). Záměr projektu byl schválen v 03/2014. Územní řízení bylo zahájeno v 03/2018 (v 05/2018 se uskutečnilo veřejné projednání). Dne 12. 11. 2018 bylo vydáno ÚR, vůči němuž ale bylo podáno odvolání. Odvolací řízení řešil KÚ JčK, který v 08/2019 vydané ÚR zrušil a vrátil věc k novému projednání stavebnímu úřadu. Proběhla úprava DÚR. Proběhla IČ vedoucí k vydání ÚR. Nové ÚR vydal SÚ MM České Budějovice 30. 6. 2021. Proti ÚR však byla podána dvě odvolání, a tak nemohlo nabýt právní moci. KÚ JčK svým rozhodnutím z 20. 10. 2021 odvolání zamítl, čímž potvrdil platnost vydaného ÚR. Byla zpracována DSP, proběhla majetkoprávní příprava a zpracování ZDS. Dne 23. 8. 2023 vydal KÚ JčK stavební povolení, které je pravomocné.
Dne 21. 12. 2023 bylo zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Jako základní termín pro podání nabídek bylo stanoveno datum 26. 2. 2024. Termín nakonec vypršel 9. 8. 2024. Podány byly čtyři nabídky. V 10/2024 vybralo ŘSD nejvýhodnější nabídku a 25. 10. 2024 byla uzavřena smlouva. V 01/2024 začalo v místě stavby kácení dřevin. Slavnostní zahájení se uskutečnilo 28. 11. 2024. Koncem 01/2024 začaly práce na postupné demolici stavebních objektů, které ustoupí výstavbě nové komunikace. Demolice probíhala v prostoru křížení ulic Nemanická a A. Trägera, kde došlo ke zbourání několika budov, dále pak v ulici Nemanické a též v areálu obchodního řetězce JIP. Také např. běží skrývky prováděné v prostoru u okružní křižovatky u Globusu. Probíhá hloubení zářezu pro budoucí podjezd pod žel. tratí.
KÚ JČ kraje svým rozhodnutím z 20. 10. 2021 odvolání zamítl, čímž potvrdil platnost vydaného ÚR. Koncepce PDPS (projektová dokumentace pro provedení stavby) dokončena spolu s vydáním stavebního povolení dne 23. 8. 2023 KÚ JČK. Jihočeský kraj je nápomocen při majetkoprávním vypořádání stavby.
Stavba I/20 České Budějovice, severní spojka je propojení silnice I/20 v úseku od křižovatky u Globu po Pražskou třídu. Stavba spolu s navazujícím úsekem ulice Okružní vytváří severní obchvat města, který odlehčuje přetížené ulici Strakonické a Nádražní.
Město České Budějovice je významným silničním uzlem. Narůstající problém silniční dopravy je ve Strategickém plánu města hodnocen jako kritický a prioritní. V současnosti jsou všechny silnice I. a II. tříd vedeny průtahem přes centrální části města, kde vlivem zátěže a kongescí dochází k výraznému zhoršování životního prostředí. Pro řešení problému a odlehčení základního skeletu je nezbytné založení soustavy souběžných odlehčovacích tras silnic tak, aby následně mohlo dojít k posílení městského charakteru stávajících komunikačních os a k zachování udržitelné dopravy na těchto trasách.
Stavba řeší trasu přeložky silnice I/20 v úseku mezi OK u Globusu a Pražskou třídou (v současnosti I/3) včetně řešení přemostění Vltavy a vykřížení se stávající železniční tratí České Budějovice – Praha s vazbou na plánovanou stavbu IV. tranzitního železničního koridoru Nemanice–Ševětín (IV. TŽK). Celková délka přeložky je 2520 m a bude postavena v kategorii MS2k -/9,0/70, resp. MS2 11,0/9,0/50.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIAAno - 03/2015 | Dokumentace EIAAno | UR10/2021 | SPPředpoklad 2023 | VZXII/2023 | ZS2024 | UP2027 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu