Od 06/2016 byly projektové práce pozastaveny na základě požadavku Města Dačice, protože nesouhlasí s trasou dle schválené studie z roku 2012 (trasa obchvatu vedena přes výrobní areál firmy Centropen). V současné době je zpracovaná nová studie severního obchvatu Dačic - varianta s okružními křižovatkami, kterou nechalo zpracovat město Dačice. Toto řešení bylo převzato do Zásad územního rozvoje (ZÚR), které schválilo zastupitelstvo kraje v září 2021. Po schválení této trasy v ZÚR je nutná změna územního plánu města Dačice, ale projektová příprava pokračuje. V roce 2022 proběhly také dodatečné geotechnické průzkumy pro novou trasu, aby mohlo dojít k úpravě dokumentace pro územní rozhodnutí. V srpnu 2024 bylo ukončeno řízení EIA pro novou trasu ve fázi zjišťovací řízení. V září 2024 rada kraje schválila zahájení zadávacího řízení na výběr projektanta ve stupni DÚPS/PDPS pro I. etapu obchvatu od silnice II/151 od Jindřichova Hradce na silnici II/406 na Telč, u které předpokládá rychlejší postup přípravy.
V současnosti je do centra města zaústěno několik významných silnic II. třídy. Jedná se o silnice II/151, II/408, II/406 a II/407, které jsou vzájemně propojené přes historické centrum města. Protože žádná z uvedených komunikací není významnou tranzitní trasou, dochází v oblasti Palackého nám. a ulic Masarykova a Göthova k velkému dopravnímu vytížení, přičemž tyto komunikace není možné z ohledu na památkovou ochranu vhodně upravit. Tranzitní i místní doprava významně zatěžuje obyvatele i návštěvníky města, zvyšuje hlukové a emisní limity. Značná část dopravy je emitována výrobními podniky, které se nachází v okrajových částech města podél silnice II/406 a II/407. Jako řešení tohoto nevyhovujícího stavu je uvažována výstavba silničního obchvatu severně od městské zástavby, kterým dojde k propojení všech významných silnic přicházejících do města.
Trasa nového obchvatu vychází z napojení silnice II/151 od Jindřichova Hradce, dále přechází silnice III/1519 a II/408 od Řečice. Následně přechází přes údolí Moravské Dyje, kde kříží silnice II/406 od Telče a dále silnici II/407 od Nové Říše a silnici II/151 od Budíškovic. Obchvat končí napojením na silnici II/408 od Jemnice u místního letiště. Obchvat je v délce 6,22 km a je navržen v šířkovém uspořádání S 7,5/60. Na trase se bude vyskytovat 10 mostních objektů a 8 křižovatek. V rámci stavby budou provedeny přeložky inženýrských sítí a úpravy ostatních komunikací. Blíže bude specifikováno v dalších stupních projektové dokumentace.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA2024 | Dokumentace EIA | UR | SP2026 | VZ2027 | ZS2028 | UP2029 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu