Žádost o vydání územního rozhodnutí byla v září 2021 zamítnuta. S ohledem na to Jihočeský kraj zadal po analýze situace projektovou dokumentaci k takové úpravě dokončené dokumentace pro územní rozhodnutí, která by eliminovala důvody, které vedly k zamítnutí žádosti. Úprava projektové dokumentace byla dokončena v říjnu 2022. V roce 2022 se pak Jihočeskému kraji podařilo zásadně posunout v přípravě stavby. Prvním zásadním krokem bylo uzavření smlouvy o výkupu domu, který bude v době stavby obchvatu touto stavbou zásadně zasažen, druhým stejně významným krokem bylo uzavření dohody s obcí Srubec o etapizaci výstavby, v rámci které bude Jihočeský kraj usilovat o to, aby byl Srubec napojen přímo na dálnici D3 s jejím zprovozněním nebo v nejbližších měsících po zprovoznění dálničního obchvatu. To umožní 1. etapa výstavby, která napojí Srubec přímo na MÚK Pohůrka přes Ledenickou ulici (tzv. 6. etapa zanádražní komunikace). Souběžně s tím poběží projektová příprava obchvatu a majetkoprávní vypořádání stavby obchvatu. O územní rozhodnutí pro obě stavby požádal kraj 16. 1. 2023. V květnu 2023 nabylo právní moci územní rozhodnutí pro 6. etapu zanádražní komunikace a proběhlo veřejné projednání stavby obchvatu. Následně byla v územním řízení k obchvatu vznesena námitka podjatosti krajského úřadu, odboru dopravy a silničního hospodářství, která byla v září 2023 MMR zamítnuta. V rámci zahájeného územního řízení byla vznesena námitka absence druhové výjimky pro některé další druhy zvláště chráněných druhů živočichů, vyskytujících se v území dotčeném stavbou. Následovala další námitka podjatosti proti krajskému úřadu, odboru životního prostředí i tato námitka byla zamítnuta. O této (v pořadí již třetí) druhové výjimce bylo rozhodnuto v odvolacím řízení MŽP v říjnu 2024. Předpoklad vydání územního rozhodnutí pro obchvat Srubce je koncem roku 2024. 6. etapa zanádražní komunikace, tzv. srubeckého přivaděče byla v říjnu 2024 dokončena a uvedena do režimu předčasného užívání.
Účelem přeložky je převedení tranzitní dopravy ze stávající Ledenické ulice, kde se po plánovaném zprovoznění navazujícího úseku dálnice D3 (Úsilné - Hodějovice, stavba 0310/I) očekává nárůst dopravní zátěže. Tento nárůst dopravy by na stávající Ledenické ulici vedené zastavěnou částí Srubce měl značný negativní dopad na bezpečnost silničního provozu a negativním způsobem by byly ovlivněny i životní podmínky obyvatel. Realizací stavby dojde k poklesu akustické i exhalační zátěže v okolí stávající II/157. Stavba bude sloužit jako přivaděč osobní a tranzitní dopravy ve východní části Českých Budějovic k nově budované dálnici D3 a je napojená na MÚK Pohůrka.
Stavba se skládá z přeložky silnice II/156 (Zanádražní komunikace 6. etapa) v délce 759,21 m, která se napojuje na MÚK Pohůrka až po mimoúrovňovou křižovatku silnice II/156 se silnicí II/157 (stávající Ledenická ulice) a dále v délce 3382,31 m navazuje severní obchvat obce Srubce. V předstihu bude postavena 1. část 6. etapy zanádražní komunikace, která připojí Ledenickou ulici na dálnici D3 v místě MÚK Pohůrka.
Přeložka II/156 (Zanádražní komunikace 6. etapa) - navržená jako směrově nerozdělaná silnice kategorie S 7,5 pro návrhovou rychlost 50 km/h. Před vjezdem na MÚK Pohůrka a před křižovatkou s ulici Do Mladého je silnice rozšířena o odbočovací pruh a dále v km 0,300 odbočovací pruh pro směr Dobrá Voda. Podél části trasy je navržena stezka pro pěší.
V upravené dokumentaci pro územní rozhodnutí je křižovatka s Ledenickou ulicí řešena jako mimoúrovňová, přičemž obchvat podchází Ledenickou ulici.
Obchvat obce Srubce - jedná se o novostavbu silnice II. třídy v celkové délce 3382,31 m návrhové kategorie S 7,5 pro návrhovou rychlost 90 km/h. Část mezi staničením km 0,695 - km 0,975 je součástí tunelu (v délce 280 m). Součástí stavby jsou i protihlukové zemní valy a stěny, zárubní zdi, předportály tunelu , lávka pro pěší překlenující obchvat, propustky, sjezdy a nástupní plocha integrovaného záchranného systému. Stavba zasáhne řadu inženýrských sítí a vyvolá nutnost jejich přeložek.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA03/2017 | Dokumentace EIA03/2018 | UR2024 | SP2026 | VZ2026 | ZS2027 | UP2029 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu