V roce 2023 Jihočeský kraj pořídil technickou studii optimalizace příčného a směrového vedení silnice II/156 v úseku Veselka - Otěvěk jako podklad pro územní plánování na území Jihočeského kraje. Cílem studie je optimalizace směrového a šířkového uspořádání silnice II/156 na základě předchozí identifikace dopravně kritických míst z hlediska bezpečnosti dopravy s ohledem na limity území. Cílem tedy není vždy dosažení normových parametrů z pohledu směrového či podélného vedení v celém úseku, nýbrž optimalizace současného stavu s ohledem na kritická místa silnice, místní podmínky a finanční náročnost projektu.
Na základě výstupů technické studie bylo v roce 2024 zadáno zpracování oznámení EIA, zároveň bylo město Trhové Sviny požádáno o stabilizaci koridoru pro tuto dopravní stavbu ve svém územním plánu.
Vstupním podkladem pro zpracování technické studie byla bezpečnostní inspekce, kterou byl celý řešený úsek posouzen z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V posuzovaném období, mezi roky 2006 až 2023, bylo zaznamenáno v uvedené lokalitě 113 dopravních nehod, při kterých dvě osoby zemřely a tři osoby byly těžce zraněny. V zájmovém území dochází k velmi závažným nehodám, v 62 % nehod došlo ke zranění či úmrtí řidičů. Ze statistiky nehodovosti je patrné, že nehody jsou rovnoměrně rozloženy v celém úseku. Silnice v zájmovém území je dvoupruhová, posuzované území se nachází mimo obce. Křižovatky mají nevyhovující rozhledové poměry. Směrové řešení je zcela nenormové. U nehod jsou nejčastějšími hlavními příčinami nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky či nesprávné předjíždění.
Z hlediska zvýšení bezpečnosti úseku bylo inspekcí doporučeno realizovat kompletní přeložku silnice II/156, tj. vedení silnice zcela v nové trase a doplnění stoupacích pruhů.
Celková délka upravované trasy silnice II/156 je cca 4, 2 km a je navržena v kategorii S 7,5/90. Z důvodu nevyhovujícího směrového vedení je navržena celková přeložka silnice II/156. Návrhová rychlost pro směrové řešení je uvažována 90 km/hod. Z důvodu možnosti bezpečnějšího předjíždění jsou zde navrženy stoupací pruhy ze směru od Trhových Svinů i od Českých Budějovic. Návrhové rychlosti 90km/hod odpovídají minimální hodnoty poloměrů směrových oblouků. V zájmové akci je trasa navržena o minimálním směrovém oblouku 500 m. Nová trasa je navržena severně od stávající trasy. Komunikace začíná rozšířením stávající silnice II/156 před mostem přes vodoteč Stropnice o stoupací pruh, most přes Stropnici zůstane na současném místě. Následně je trasa vedena severně od obce Rankov, u místní části Vráž bude komunikace těsně za stávající vodní plochou s novým mostem a před Otěvěkem se trasa napojuje na budoucí severní obchvat Trhových Svinů.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA2025 | Dokumentace EIA | UR | SP2027 | VZ2028 | ZS2028 | UP2029 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu