Po dokončení prací v místě budoucí okružní křižovatky se silnicí III/00354 (mezi Včelnou a Rožnovem) na přeložkách sítí a po vybudování provizorní železniční tratě ve směru na Dolní Dvořiště a Volary, byly v roce 2021 dokončeny práce také na provizorní komunikaci pro pěší a cyklisty pod Včelnou. Sdružení firem COLAS CZ a.s. a FIRESTA Fišer a.s. také provedlo práce pro založení mostních objektů pro železniční mosty a cyklistické lávky, v tomto uzlu a na mostní podpěry u Roudného byly umístěny všechny tři železniční mosty a dvě lávky pro pěší a cyklisty. V roce 2022 byla také postavena nová velká okružní křižovatka na silnici I. třídy u Boršova nad Vltavou, která připojí Jižní tangentu a umožní nájezd na dálnici D3. Původně bylo v projektu naplánováno, že se bude stavět po polovinách a doprava bude vedena po stávající silnici - v době napojování na silnici I. třídy by však provoz musel být řízen na semafory, což by znamenalo po dobu mnoha týdnů obrovské kolony. Z toho důvodu schválila rada kraje v únoru 2022 změnu projektu, která umožnila, že byl na silnici I. třídy nejdříve postaven bypass pro plnohodnotné převedení dopravy a stavba okružní křižovatky dopravu prakticky neovlivnila. Toto řešení také umožnilo rychleji křižovatku dostavět. V první polovině roku 2023 proběhly dokončovací práce ve volné trase silnice na samotném tělese Jižní tangenty směrem k Roudnému. Stavba Jižní tangenty byla uvedena do provozu v polovině roku 2023, tedy přesně podle plánu.
Stavba I. etapy Jižní tangenty zajistí kapacitu, bezpečnost a přiměřený komfort funkce komunikačního systému Jihočeského kraje, města České Budějovice a jeho okolí, a to zejména ve vazbě na připravovanou dálnici D3. Účelem je napojení dálnice D3 - MÚK Roudné na komunikační síť.
I. etapa propojuje dálniční křižovatku Roudné se stávající silnicí I/3 (budoucí silnice II/603) v prostoru Boršova nad Vltavou. Zajišťuje tak i napojení budoucího veřejného mezinárodního letiště České Budějovice na nadřazenou komunikační síť.
Vybudováním Jižní tangenty dojde k výraznému snížení intenzity dopravy v intravilánu města České Budějovice.
Jižní tangenta začíná okružní křižovatkou na silnici I/3. Dále pokračuje východním směrem k budoucí dálnici D3, křížení s komunikací III/00354 je okružní křižovatkou eliptického tvaru a podchází železniční trať, dále podchází železniční trať do Dolního Dvořiště a vyúsťuje v mimoúrovňovém křížení Roudné na D3. Délka přeložky je 2,706 km, celá trasa je navržena jako dvoupruhová komunikace II. třídy v návrhové kategorii S 11,5 s návrhovou rychlostí 70 km/h. Stavba obsahuje kromě přeložky komunikace, okružních křižovatek a železničních mostů také rozšíření a přeložky místních komunikací, inženýrských sítí, výstavbu protihlukových opatření, vybudování cyklostezky a vegetační úpravy.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA09/2013 | Dokumentace EIAnebyla vyžadována | UR01/2017 | SP08/2019 - ODSH MM ČB, 07/2019 - KÚ ODSH, 07/2019 - OŽP MM ČB, 12/2019 - DÚ Plzeň | VZ08/2020 | ZS03/2021 | UP06/2023 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu