Po skončení řízení EIA vydáním kladného závazného stanoviska v roce 2016 byla v roce 2017 podána žaloba proti umístění koridoru záměru této dopravní stavby v ZÚR Jihočeského kraje, v lednu 2020 nabyl právní moci rozsudek NSS, kterým byla žaloba zamítnuta. Vzhledem k tomu, že závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí uložilo Jihočeskému kraji za úkol prověření celé řady podmínek, byla v roce 2021 zadána Jihočeským kraje studie, jejímž cílem bylo zaměřit se zejména na zapracování takto stanovených podmínek. Mezi nimi lze zmínit např.:
- projektování silnice v šířkovém uspořádání S 7,5 a nikoliv S 9,5 (tj. ověřit šířkové uspořádání silnice), a to nejen ve vztahu k ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic, ale i v zájmu omezení zásahu do životního prostředí;
- v dohodě se zástupci příslušných obcí, popřípadě dalšími subjekty určenými z úrovně příslušných obcí, zajistit prostupnost území (např. pěší cesty, cyklotrasy) a přístupnost k pozemkům (k zachování možnosti jejich obhospodařování, resp. využívání);
- spojit 3 nebo 4 mostní objekty (v km 3,325, km 3,650, km 3,850, km 3,950) v údolní nivě řeky Malše do jedné rozsáhlejší estakády kapacitně odpovídající řešení migrační průchodnosti na budoucí dálnici D3 (migrační objekt č. 1 v km 3,325 se doporučuje ponechat zvlášť);
- navrhnout jiné řešení pro seskupení migračních objektů (v km 5,475, km 5,590, km 5,725, km 5,845), přičemž řešení by mělo zahrnovat prioritně větší most o šířce alespoň 30 m, místo dvou objektů v km 5,475 a km 5,590; atp.
Tato studie byla dokončena a odevzdána. Na konci roku 2022 proběhl výběr projektanta pro pokračování v projektových pracích vyhotovením dokumentace pro společné povolení. Projektové práce budou probíhat dva roky a v roce 2025 bychom chtěli mít vydáno společné povolení pro stavbu, s jejímž zahájením se počítá v roce 2026.
Stavba II. etapy Jižní tangenty je připravována za účelem zajištění kapacity, bezpečnosti a přiměřeného komfortu funkce komunikačního systému Jihočeského kraje, města České Budějovice a jeho okolí, a to zejména ve vazbě na připravovanou dálnici D3. Je součástí (dílčí etapou) tzv. Jižní tangenty České Budějovice, jejímž účelem je napojení dálnice D3 (křižovatka Roudné) na komunikační síť:
I. etapa propojuje dálniční křižovatku Roudné se stávající silnicí I/3 (budoucí silnice II/603) v prostoru Boršova nad Vltavou. Zajišťuje tak i napojení budoucího veřejného mezinárodního letiště České Budějovice na nadřazenou komunikační síť. Tato I. etapa je v současné době již ve výstavbě.
Představovaná II. etapa propojuje dálniční křižovatku Roudné se stávající silnicí II/156 v prostoru Nové Vsi. Zajišťuje tak návaznost ve směru na Nové Hrady a dále do Rakouska.
Začátek trasy II. etapy je v okružní křižovatce (která je součástí MÚK Roudné), v km 2,930. Křížení řeky Malše, jejího záplavového území a regionálního biocentra je zabezpečeno mostní estakádou délky 250 m, násypovým tělesem a protipovodňovými mosty. V místě křížení koryta Malše a přilehlého záplavového území se koridor a trasa v něm stáčí dvěma směrovými stejnosměrnými oblouky s mezipřímým úsekem délky 645 m o poloměrech 425 m a 500 m do trasy stávající silnice III/15523 a je vedena po jižním okraji regionálního biocentra Panský les. Od km 5,5 do km cca 7,5 je trasa vedena dvěma protisměrnými oblouky o poloměrech 975 m a 550 m volným územím po zemědělských pozemcích a směřuje mezi obce Borovnice a Nová Ves, kde kříží Zborovský potok a až do místa napojení na silnici II/156 je vedena okrajovou částí lesního komplexu. V místě křížení Zborovského potoka v km 7,085 je trasa vedena v koridoru ZÚR mezi dvěma lokalitami s rekreačními objekty. Napojení na silnici II/156 ve směru na Trhové Sviny je řešeno směrovým obloukem o poloměru 550 m do přímé trasy stávající silnice. Podélný profil vychází z konfigurace terénu (převýšení terénu je až 61 m), koryta řeky Malše s vymezeným záplavovým územím a z nivelety stávající silnice II/156. Výškový průběh nivelety je přizpůsoben terénu tak, aby bylo možné komunikaci odvodnit.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA02/2015 | Dokumentace EIAzávazné stanovisko 10/2016 | UR2023 | SP2025 | VZ2026 | ZS2026 | UP2029 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu