Ve druhé polovině roku 2017 byly podány žádosti o stavební povolení. Všechna tři SP byla vydána a následně byla napadena v odvolacích řízeních. Po požadovaném doplnění podkladů oznámil KÚ JčK v 10/2019 pokračování stavebního řízení. K vydání SP došlo 9. 12. 2019, ale 10. 1. 2020 bylo proti vydanému SP (na sedm SO) podáno odvolání. MD poté prověřovalo osm závazných stanovisek a 14. 8. 2020 vydalo rozhodnutí, kterým potvrdilo platnost vydaného SP. V 10/2018 byl vybrán zhotovitel stavby. Hlavní SP nabylo právní moci 30. 8. 2020. Zahájení stavby se uskutečnilo 29. 9. 2020. Byla dokončena skrývka ornice a zeminy u Záhostic a poté i na zbytku trasy. Krajský soud v Ostravě v 02/2021 zrušil rozhodnutí MD jako odvolacího orgánu ve věci SP. Po doručení rozsudku o zrušení právní moci SP bylo ŘSD nuceno zastavit stavební práce. Po uzavření dohody došlo v 04/2021 na zpětvzetí odvolání, které zastavilo řízení o odvolání ke SP. To tak nabylo právní moci. Na stavbě byly poté obnoveny práce. V 07/2021 byly zahájeny zemní práce (budování náspů a odtěžování zářezů). Od 12. do 26. 4. byl omezen provoz na I/19 (v blízkosti čerpací stanice). V této části byla realizována pokládka nových asfaltových povrchů silnice I/19 na křižovatce s nově budovanou částí komunikace II/409. K otevření přeložky silnice II/409 došlo 13. 5. 2022. Od 21. do 29. 6. 2022 byl kvůli stavbě napojení obchvatu (na příjezdu ve směru od Tábora) svedený provoz do jednoho pruhu a jezdilo se kyvadlově. Po provizoriu byl veden provoz do doby zprovoznění obchvatu. Od 1. 8. 2022 byla ve zhruba 400 m dlouhém úseku u železničního podjezdu doprava svedena do jednoho jízdního pruhu, a to kvůli budování napojení ve směru od Pelhřimova. Stavba byla slavnostně zprovozněna 10. 10. 2022. Dokončovací práce probíhaly do 04/2023.
Jihočeský kraj v rámci přípravy bezodkladně připravil a schválil majetkoprávní vypořádání nemovitostí v jeho vlastnictví dotčených stavbou včetně souvisejících změn v silniční síti.
Současný průtah silnice I/19 Chýnovem představuje dopravní závadu. Přeložka silnice mimo obec odstraňuje závadný průběh trasy z hlediska směrových i sklonových parametrů v centrální části města. V zimních měsících při zhoršené sjízdnosti je nyní častou příčinou komplikací v plynulosti dopravy stoupání z údolí Chýnovského potoka směrem na Pelhřimov.
Současný průtah silnice I/19 Chýnovem je tedy dopravně (i z hlediska vlivu na životní prostředí) značně nevyhovující. Směrové i výškové parametry současné silnice I/19 jsou nepříznivé. Vyloučením tranzitní dopravy mimo město dojde k výraznému zvýšení faktoru pohody obyvatel, snížení hlučnosti a imisí a zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Návrh stavby není v rozporu s obecnými požadavky na výstavbu. Směrové, výškové i šířkové uspořádání navržené komunikace a nová konstrukce vozovky zaručuje splnění požadovaných užitných i funkčních vlastností stavby.
Předmětná část přeložky silnice I/19 kolem Chýnova prochází oblastí převážně zemědělského charakteru po doposud zemědělsky využívaných pozemcích. Trasa předmětné části přeložky silnice I/19 v délce 3550 metrů je vedena volnou krajinou zvlněného rázu Českomoravské vysočiny s dobrými podmínkami pro odvedení vody ze silničního pozemku pomocí otevřených příkopů do přilehlých vodních toků (Chýnovský potok, Brodský potok a Záhostický potok).
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA06/1999 | Dokumentace EIAAno | UR03/2009 | SP08/2020 | VZ11/2017 | ZS09/2020 | UPPředpoklad 2022 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu