Přejít k hlavnímu obsahu

HOMOGENIZACE SILNICE II/156 V ÚSEKU HLINOV - ÚDOLÍ U NOVÝCH HRADŮ

AKTUÁLNÍ STAV

V roce 2023 Jihočeský kraj pořídil technickou studii optimalizace příčného a směrového vedení silnice II/156 v úseku Žárský rybník – Hlinov - Údolí u Nových Hradů jako podklad pro územní plánování na území Jihočeského kraje. Cílem studie je optimalizace směrového a šířkového uspořádání silnice II/156 na základě předchozí identifikace dopravně kritických míst z hlediska bezpečnosti dopravy s ohledem na limity území. Cílem tedy není vždy dosažení normových parametrů z pohledu směrového či podélného vedení v celém úseku, nýbrž optimalizace současného stavu s ohledem na kritická místa silnice, místní podmínky a finanční náročnost projektu.

Na základě výstupů technické studie byla v roce 2024 zadána dokumentace pro společné povolení. V současné době probíhají projektové práce.

MAJETKOVÉ VYPOŘÁDÁNÍ - vykoupeno 0 %

ZDŮVODNĚNÍ REALIZACE

Vstupním podkladem pro zpracování technické studie byla bezpečnostní inspekce, kterou byl celý řešený úsek posouzen z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V zájmovém území dochází k velmi závažným nehodám, v 68% procentech nehod došlo ke zranění či úmrtí účastníka dopravní nehody. Ze statistiky nehodovosti je patrné, že nehody se kumulují hlavně v místě směrového oblouku. V místě nehodového směrového oblouku bylo SÚS instalováno větší množství svislého dopravního značení včetně směrových sloupků z důvodu zvýšení bezpečnosti v zájmovém území. Ani to však nevedlo k požadovanému efektu. Sjezdy i křižovatky mají často nevyhovující rozhledové poměry (stromy, autobusové zastávky). Z tohoto důvodu je zde nutná úprava okolního terénu a přeložka této silnice, která byla navržena v délce cca 1300 m. Celková délka úpravy je 2, 9 km.

STRUČNÝ POPIS PROJEKTU

Celková délka upravované trasy silnice II/156 je cca 2,9 km a je navržena v kategorii S 7,5/80. 

Stavba začíná v místě křižovatky na Svébohy a pokračuje východně na Hlinov. Zde se počítá pouze s rozšířením stávající komunikace a vykácením stávající aleje těsně u vozovky. Dále je komunikace částečně vedena v nové trase. Nová trasa je navržena severně od stávající a řeší problematické směrové oblouky ve staničení km 31, 5 - 31, 8. Následně až po začátek obce Údolí bude opět stávající komunikace rozšířena. Autobusová zastávka Žár, rozc. Svaryšov 0.2 je přemístěna do nové polohy. V dalším stupni PD bude přesné technické řešení upřesněno. Autobusové zastávky budou muset být navrženy mimo rozhledy přilehlé křižovatky.

Zájmová akce je rozdělena na 3 části:

  • staničení km cca 30, 0 – 30, 9 délka cca 0, 9 km – rozšíření stávajícího profilu na šířku v kategorii S7, 5 včetně odvodnění, vykácení stávající aleje a vysázení náhradní výsadby;
  • staničení km cca 30, 9 – 32, 2 délka cca 1, 3 km – přeložka silnice II/156 v kategorii S7, 5/80 včetně odvodnění;
  • Staničení km cca 32, 2 – 32, 9 délka cca 0, 7 km – rozšíření stávajícího profilu na šířku v kategorii S7, 5 včetně odvodnění, vykácení stávající aleje a vysázení náhradní výsadby.
Stanovisko EIADokumentace EIAURSPVZZSUP
- - 2025 2025 2026 2026

Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu


DATA O STAVBĚ

  • Okres: České Budějovice
  • Druh stavby: liniová
  • Stav stavby: v přípravě
  • Objednatel: Jihočeský kraj
  • Předpokládaná cena stavby: 116 000 000 Kč (s DPH)
  • Délka stavby: 2900 m
  • Počet křížení a křižovatek: 3
    • křižovatka se silnicí III/15414 (směr Svébohy)
    • křižovatka s MK (směr Hlinov)
    • křižovatka s MK (směr Hlinov)
  • Počet mostů: 0
  • Protihlukové stěny: -
  • Opěrné zdi: -
  • Úpravy ostatních komunikací:
  • Zpracovatel SP: Akiprojekt s. r. o.
  • Zpracovatel DUR:
  • Zpracovatel DSP: Akiprojekt s. r. o.
  • Zpracovatel PDPS: Akiprojekt s. r. o.
Přeložky inženýrských sítí
  • vedení VN
  • CETIN