V roce 2023 Jihočeský kraj pořídil technickou studii optimalizace příčného a směrového vedení silnice II/156 v úseku Žárský rybník – Hlinov - Údolí u Nových Hradů jako podklad pro územní plánování na území Jihočeského kraje. Cílem studie je optimalizace směrového a šířkového uspořádání silnice II/156 na základě předchozí identifikace dopravně kritických míst z hlediska bezpečnosti dopravy s ohledem na limity území. Cílem tedy není vždy dosažení normových parametrů z pohledu směrového či podélného vedení v celém úseku, nýbrž optimalizace současného stavu s ohledem na kritická místa silnice, místní podmínky a finanční náročnost projektu.
Na základě výstupů technické studie byla v roce 2024 zadána dokumentace pro společné povolení. V současné době probíhají projektové práce.
Vstupním podkladem pro zpracování technické studie byla bezpečnostní inspekce, kterou byl celý řešený úsek posouzen z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V zájmovém území dochází k velmi závažným nehodám, v 68% procentech nehod došlo ke zranění či úmrtí účastníka dopravní nehody. Ze statistiky nehodovosti je patrné, že nehody se kumulují hlavně v místě směrového oblouku. V místě nehodového směrového oblouku bylo SÚS instalováno větší množství svislého dopravního značení včetně směrových sloupků z důvodu zvýšení bezpečnosti v zájmovém území. Ani to však nevedlo k požadovanému efektu. Sjezdy i křižovatky mají často nevyhovující rozhledové poměry (stromy, autobusové zastávky). Z tohoto důvodu je zde nutná úprava okolního terénu a přeložka této silnice, která byla navržena v délce cca 1300 m. Celková délka úpravy je 2, 9 km.
Celková délka upravované trasy silnice II/156 je cca 2,9 km a je navržena v kategorii S 7,5/80.
Stavba začíná v místě křižovatky na Svébohy a pokračuje východně na Hlinov. Zde se počítá pouze s rozšířením stávající komunikace a vykácením stávající aleje těsně u vozovky. Dále je komunikace částečně vedena v nové trase. Nová trasa je navržena severně od stávající a řeší problematické směrové oblouky ve staničení km 31, 5 - 31, 8. Následně až po začátek obce Údolí bude opět stávající komunikace rozšířena. Autobusová zastávka Žár, rozc. Svaryšov 0.2 je přemístěna do nové polohy. V dalším stupni PD bude přesné technické řešení upřesněno. Autobusové zastávky budou muset být navrženy mimo rozhledy přilehlé křižovatky.
Zájmová akce je rozdělena na 3 části:
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA- | Dokumentace EIA- | UR | SP2025 | VZ2025 | ZS2026 | UP2026 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu