V roce 2017 byl proveden archeologický průzkum a je uzavřena smlouva na archeologický dozor při stavbě. V 10/2019 byla uzavřena smlouva na provedení pyrotechnického průzkumu, který byl již zahájen a byl dokončen po vykácení a vyčištění ploch. V 10/2023 byl dokončen aktualizační biologický průzkum před stavbou, na jehož základě vznikla potřeba doplnit výjimku ze zvláště chráněných druhů, je vydáno rozhodnutí s NPM. V 02/2021 byl zahájen představební hydrogeologický monitoring (dokončen v 10/2023). Doplňkový GTP dokončen. V 02–03/2022 byly podány žádosti o SP: MÚ Kaplice odbor dopravy vydal SP 23. 5. 2022 (pravomocné od 28. 6. 2022); MÚ vodoprávní úřad vydal SP 31. 8. 2022 (pravomocné od 11. 10. 2022). Dne 11. 5. 2023 vydalo MD stavební povolení, které 13. 6. 2023 nabylo právní moci. V rámci majetkového vypořádání je vypořádáno 100% TZ. Před stavbou proběhlo kácení lesní a mimolesní zeleně a realizace základní vytyčovací sítě. Dne 1. 3. 2023 bylo zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Podány byly 4 nabídky. V 04/2024 vybralo ŘSD nejvýhodnější nabídku a 14. 6. 2024 byla podepsána smlouva. Stavba byla slavnostně zahájena 28. 6. 2024. V rámci přípravy stavby probíhají skrývky ornic, odvozy na mezideponii a odstraňování pařezů. Proběhla instalace opatření pro ochranu volně žijících živočichů ve spolupráci s AOPK. Dále v rámci přípravy území proběhla demontáž železobetonového palebního objektu typu KŽ 1, jehož části byly následně předány sběrateli a po renovaci bude vystaven v muzeu. V rámci objektů přípravy území proběhla skrývka ornice a lesní hrabanky s odvozem na mezideponii. Dále vytrhání pařezů a jejich odvoz na skládku, demolice železobetonového bunkru a starého vodojemu. Bylo zřízeno neutrální pole trakčního vedení železniční trati Horní Dvořiště – České Budějovice pro stavbu nadjezdu dálnice. Na hlavní trase běží zemní práce (hloubení zářezů včetně trhacích prací ve skalních zářezech, budování násypů). Na mostech se provádí založení a spodní stavba na všech objektech. Na estakádě Zdíky začal v 04/2025 výsun mostní konstrukce. U vodohospodářských objektů pokračuje budování přeložek vodovodů, náhradních vodních zdrojů a přeložek meliorací.
Stavba „D3 0312/I Kaplice nádraží – Nažidla“ nahradí stávající silnici I/3, která je v mnoha úsecích pro současný automobilový provoz naprosto nevyhovující. Má nevhodné směrové i výškové uspořádání, úrovňová křížení s železniční tratí a v neposlední řadě je stávající trasa v kolizi s urbanistickými vztahy.
Uvedením dálnice D3 v úseku Kaplice – Nažidla nádraží do provozu dojde ke snížení dopraví zátěže na stávající silnici I/3, která v současné době převádí veškerou dopravu od Českých Budějovic jižním směrem k hraničnímu přechodu s Rakouskem. Využitím nové trasy dálnice D3 dojde ke zklidnění dopravní situace v obcích podél stávající silnice I/3 nebo v její blízkosti, a to zejména v Hubenově, Kaplici, Skoronicích a Nažidlech.
Začátek úseku stavby „D3 0312/I Kaplice nádraží – Nažidla“ navazuje na úsek stavby „D3 0311 Třebonín – Kaplice nádraží“ v km 159,550. Konec úseku je situován u obce Nažidla v k.ú. Suchdol u Bujanova v km 171,550, kde na ni navazuje připravovaná stavba „D3 0312/II Nažidla – Dolní Dvořiště, st. hranice“. Celková délka úseku je 11 990 metrů a bude postaven v kategorii D 25,5/120 s rozšířeným SDP na 3,5 m.
Dálnice D3 řeší dopravní trasu Praha – České Budějovice – Dolní Dvořiště – státní hranice, která je vnímána jako nejdůležitější silniční komunikace v regionu jižních Čech. Zajišťuje komunikační propojení v sídelní aglomeraci jižních Čech a současně spojuje region s Prahou a sousedním Rakouskem. Dálnice D3 je součástí mezinárodního silničního tahu E55 s velkým významem.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIAAno - 01/2020 | Dokumentace EIAAno | UR05/2008 | SP2023 | VZ2023 | ZS2024 | UP2026 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu