Dokončeno kácení lesní a mimolesní zeleně, pyrotechnický průzkum, přeložka VTL plynovodu. Roku 2018 schálen ZP komísí CK MD (centrální komise ministerstva dopravy). Roku 2020 vypsáno výběrové řízení a roku 2022 mohla být podepsána smlouva s vítězem. Ke slavnostnímu zahájení stavby došlo 4. 2. 2022. Dokončení stavby a její uvedení do provozu je plánováno na rok 2024. Během 03/2022 došlo k dokončení skrývek ornice v celé trase. V zářezech dálničního tělesa hlavní trasy probíhá od 06/2022 odkop materiálu. Dochází k odtěžování hornin, které jsou v některých zářezech rozpojovány za pomoci řízených odstřelů. Získaný materiál je na stavbě drcen a použit do budovaných násypů. Dochází též k zakládání mostních objektů a v některých případech k provádění konsolidačních násypů. Na konci úseku (blízkosti budoucí MÚK Kaplice nádraží) byla rozprostřena lesní hrabanka získana ze smýcení lesního porostu, které vzešlo z podmínek stanoviska EIA. Nadále probíhá stavba mostních objektů. Na kanalizaci byly zahájeny přípravné práce doprovázené řízenými odstřely. Od 16. 8. 2023 je zprovozněna přeložka silnice III/15536 mezi obcemi Mojné a Skřidla. Od 15. 9. 2023 je zprovozněna přeložka silnice III/15710 mezi Velešínem nádraží a Markvarticemi. V 12/2023 došlo ke zprovoznění silnice II/157 v úseku Kaplice nádraží směrem na Český Krumlov. Silnice je součástí MÚK Kaplice nádraží. Přeložky silnic III/15526, III/15710 a III/157 byly uvedeny do trvalého užívání. Přeložky vodovodů byly přepojeny. Aktivní zóna dokončena a probíhá pokládka nestmelených vrstev a stmelených asfaltových vrstev. Mostní objekty jsou v pokročilé fázi realizace, kdy dochází k zasypu přechodových oblastí a betonáži přechodových desek, závěrných zídek a říms.
Jihočeský kraj ve vzájemné koordinaci připravil stavbu odstranění bodové dopravní závady na silnici II/157 před obcí Kaplice – nádraží (Střítež) a realizoval ji společně se stavbou tohoto úseku dálnice tak, aby se řidiči při sjezdu z MÚK nedostávali do úzkého místa na silniční síti.
Stavba „D3 0311 Třebonín – Kaplice nádraží“ nahradí stávající silnici I/3, která je v mnoha úsecích pro stávající automobilový provoz nevyhovující. Má nevyhovující směrové i výškové uspořádání, přičemž je stávající trasa v kolizi s urbanistickými vztahy v území – prochází jednotlivými obcemi, které se řadí mezi nejvíce nehodová místa.
Křižovatky na silnici I/3 jsou vesměs bez odbočovacích a připojovacích pruhů s častým omezením rozhledových poměrů a omezením předjíždění. Část úseku zároveň prochází ochranným pásmem vodárenské nádrže Římov se zákazem ošetřování chemickými prostředky v zimním období. Zlepšení tohoto stavu je možné jedině vybudováním kapacitní čtyřpruhové dálnice, na kterou se přesune podstatná část dopravní zátěže. Na stávající silnici I/3 zůstane pouze místní a pomalá doprava. Po dostavbě dálnice bude silnice I/3 převedena do silnic II. tříd jako silnice II/603.
Stavba je jednou ze souboru staveb dálnice D3 mezi Č. Budějovicemi a Rakouskem. Stavba navazuje na již budouvanou stavbu „D3 0310/II Hodějovice–Třebonín“ (zahájena v 03/2019). Na konci stavby navazuje plánovaná akce „D3 0312/I Kaplice nádraží – Nažidla“. Připravovaná stavba měří 8577 m a je navržena v kategorii R 25,5/120 se zvětšenou šířkou SDP o 0,5 m na 3,5 m. Stavba je navržena v pahorkovitém území, převážně na zemědělských pozemcích.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIAAno - 01/2019 | Dokumentace EIAAno | UR11/2020 | SP11/2020 | VZ09/2020 | ZS2022 | UP2024 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu