Přejít k hlavnímu obsahu

DÁLNICE D3 0310/II HODĚJOVICE–TŘEBONÍN

AKTUÁLNÍ STAV

Předání staveniště proběhlo 20.02.2019. Stavba byla slavnostně zahájena 29. 3. 2019. Zahájení stavebních prací započalo 1.3.2019. Část svahu pod kopcem označovaným jako Rožnovský les (v  km 141,9 až 142,2) začala koncem roku 2019 vykazovat známky nestability, a proto bylo nutné provést doplňkový geotechnický průzkum. Průzkumné práce skončily v 03/2020. Na základě závěrů průzkumu byla zpracována projektová dokumentace, podle níž probíhala realizace v sesuvném území. Nestabilní spodní část svahu byla zajištěna pomocí pilotových opěrných stěn. Sledovaly se deformace pilotové stěny v rámci rady monitoringu. Z výsledků bylo nutné bezodkladné dokotvení pilotové stěny rezervními průchodky a byl sledován průběh deformace. Práce na sesuvu jsou provedeny v rozsahu odtěžování zářezové části sesuvné oblasti na SO 101.B. Na sesuvné části „za krouhárnou“ byl proveden zásyp sesuvu ze sypaniny 0/250. Dne 30. 05. 2022 při provádění prací na SO 101.A u SO 201 v km 138,600 Zhotovitel nalezl pozůstatky podzemních prostor. Proběhla sanace a práce k zajištění stability podzemních prostor hornickým způsobem dle § 3 písm. c) zákona ČNR č. 61/1988 Sb. V rámci první vlny pandemie byla dodatkem ke Smlouvě o dílo prodloužena doba pro dokončení a doba pro uvedení stavby do provozu o 21 dní. V rámci druhé (podzimní) vlny neměl Zhotovitel žádný časový nárok. V rámci této druhé vlny vznikl Zhotoviteli pouze finanční nárok dle Usnesení vlády České republiky. Byl uzavřen dodatek č. 4 - COVID II. V 03/2023 byl vydán pokyn dle PGŘ č. 05/2023 - řešení kompenzace nárůstu cen stavebních materiálů, v souvislosti s pokynem MD (ministerstva dopravy). Žádost o poskytnutí kompenzace za rok 2022 je stanovena lhůtou do 15. 6. 2023. V 08/2021 byl na počátku úseku dokončen nový železniční most nad D3 (včetně přeložky tratě). V 06/2022 byl otevřen most na silnici II/155 na MÚK Třebonín. Poté začala sloužit i nová okružní křižovatka a nový most na MÚK Krasejovka. Probíhaly dokončovací práce, realizace konstrukčních vrstev, montáž svodidel a oplocení dálnice, vegetační úpravy, pokládka asfaltových vrstev. V 09/2023 byla uzavřena dohoda za účasti Správce stavby č. 1 k prodloužení termínu zprovoznění do 26. 6. 2024 a prodloužení termínu dokončení do 26. 6. 2025. Správce stavby zaslal stanovisko k prodloužení doby pro uvedení stavby do provozu v návaznosti na zkapacitnění SOS-DIS systémů do SSÚD Chotoviny. Doba uvedení stavby do provozu se prodlužuje k datu 25. 9. 2024. Doba pro dokončení zůstává 26. 6. 2025. Oficiální spuštění provozu je k datu 21. 12. 2024 (společně se stavbou D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0311 Třebonín – Kaplice nádraží).

MAJETKOVÉ VYPOŘÁDÁNÍ - vykoupeno 100 %

ZDŮVODNĚNÍ REALIZACE

Předmětná stavba vytvoří spolu s  předcházející stavbou „D3 0310/I Úsilné–Hodějovice“ obchvat Českých Budějovic, kterým bude odvedena veškerá zbytná doprava ze stávající silnice I/3 v  úseku České Budějovice – Krasejovka, jejíž kapacita je zcela vyčerpána.

V Českých Budějovicích dochází ve špičkách k pravidelným kolonám před některými světelnými křižovatkami na průtahu městem. Ve špičkách jede doprava na silnici I/3 v souvislých kolonách. Připojení ze silnic nižších tříd je zdlouhavé, manévr odbočení vlevo či přejetí hlavní silnice I/3 je v některých časech dopravní špičky téměř nemožný.

STRUČNÝ POPIS PROJEKTU

Stavba navazuje na budovaný úsek „D3 0310/I Úsilné–Hodějovice“ (zahájení v 04/2019). Na konci navazuje na připravovanou stavbu „D3 0311 Třebonín– Kaplice nádraží“. Stavba D3 0310/II měří 12 536 m a je realizována v kategorii D 27,5/120. Trasa vede v  pahorkovitém území, převážně na zemědělských pozemcích.

Stavba začíná v  km 138,437 za připravovanou okružní křižovatkou Hodějovice silnic II/156, III/1561 a  III/15523, v  místě přeložky železniční trati České Budějovice – Gmünd. Odtud pokračuje po náspu v  levostranném oblouku. Dálnice kříží mosty v  km 138,506 Starohodějovický potok, resp. v km 139,074 cestu a  vodoteč. Poté přechází do pravostranného oblouku. V km 139,2 kříží přeložku silnice III/15523.

Stanovisko EIADokumentace EIAURSPVZZSUP
01/2017 Ano 08/2011 09/2018 01/2018 03/2019 Předpoklad 2024

Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu


DATA O STAVBĚ

  • Okres: České Budějovice
  • Druh stavby: novostavba
  • Stav stavby: v realizaci
  • Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Předpokládaná cena stavby: 7 204 015 720 Kč (s DPH)
  • Délka stavby: 12536 m
  • Počet křížení a křižovatek: 3
    • MÚK Krasejovka
    • MÚK Dolní Třebonín
    • MÚK Roudné
  • Počet mostů: 23
  • Protihlukové stěny: 7
  • Opěrné zdi: 0
  • Úpravy ostatních komunikací:
    • silnice I. třídy: 1 (731 m)
    • silnice II. třídy: 2 (731 m)
    • silnice III. třídy: 7 (2618 m)
    • místní komunikace: 6 (1615 m)
    • polní a lesní cesty: 11 (4681 m)
    • přeložka železniční tratě: 1350 m
  • Zpracovatel SP:
  • Zpracovatel DUR: SUDOP PRAHA a.s
  • Zpracovatel DSP: SUDOP PRAHA a.s
  • Zpracovatel PDPS: SUDOP PRAHA a.s
Přeložky inženýrských sítí
  • vodohospodářské objekty: 42
  • objekty elektro: 21
  • trubní vedení: 1
  • produktovody: 2