Druhé kolo výběrového řízení bylo zahájeno 01/2018. Smlouva o dílo s vítězným uchazečem podepsána 28.3.2019 a 15.4.2019 došlo k předání staveniště objednatelem. Stavba byla slavnostně zahájena 17. 4. 2019. Zahájení stavebních prací následovalo 23.4.2019. Poté proběhla jednání se zhotovitelem o termínu uvedení stavby do provozu vlivem řešení objektu SO 600 (tunel Pohůrka). V 07/2020 bylo rozhodnuto o změně technologického postupu spočívající v provedení monolitického objektu do hloubené jámy (místo postupného budování stěn, stropů a podlah vznikne rovnou tzv. krabice). Stavební firmy připravily změnu realizační dokumentace stavby spočívající v úpravě harmonogramu a ceny stavby. Byl vydán pokyn zhotoviteli k přepracování RDS (realizační dokumentace stavby). Bylo nutné projít tzv. změnou stavby před dokončením, což si vyžádalo projednání s cca 15 orgány. ŘSD požádalo MD (ministerstvo dopravy) o tuto změnu. Nový postup byl schválen, a tak byly v 03/2021 obnoveny práce na stavbě tunelu. V 08/2021 byla kvůli pokračující výstavbě uzavřena Dobrovodská ulice. V 01/2022 byla zprovozněna první polovina okružní křižovatky na Novohradské ulici (silnice II/156) na konci úseku proveden výkop a zajištění stavební jámy. V místech, kde došlo k odkopání na úroveň základové spáry, proběhla betonáž podkladních betonů a následné armování základové desky, betonáž základových desek jednotlivých polí, armování, bednění a betonáž stěn a stropu tunelu. V 04/2023 stále nejvíce prací probíhalo na stavbě tunelu Pohůrka. V 12/2023 byla zprovozněna v původní stopě Ledenická ulice a poté MÚK Pohůrka. V režimu předčasného užívání byla též zcela zprovozněna okružní křižovatka na Novohradské ulici ve Starých Hodějovicích, kde byl provoz doposud veden pouze po její části. V 04/2024 jsou dokončeny betonáže posledních polí tunelu, na kterých se provedla izolace. Střední část tunelu se zavezla zeminou po jednotlivých vrstvách. V tunelu se realizují chodníky, požární vodovod, kabelovody, závěsné lávky a osvětlení. Dne 7. 9. 2024 se uskutečnila veřejná prohlídka stavby.
Předmětná stavba vytvoří spolu s navazující stavbou D3 0310/II Hodějovice–Třebonín obchvat Českých Budějovic, kterým bude odvedena veškerá zbytná doprava ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, jejíž kapacita je zcela vyčerpána.
V Českých Budějovicích dochází ve špičkách k pravidelným kolonám před některými světelnými křižovatkami na průtahu městem. Ve špičkách jede doprava na silnici I/3 v souvislých kolonách. Připojení ze silnic nižších tříd je zdlouhavé, manévr odbočení vlevo či přejetí hlavní silnice I/3 je v některých časech dopravní špičky téměř nemožný.
Stavba navazuje na dokončenou stavbu „Dálnice D3 0309/III Borek–Úsilné“ (zprovozněna v 09/2017). Na konci stavby navazuje akce „Dálnice D3 0310/II Hodějovice–Třebonín“. Stavba dálnice měří 7197 m a je navržena v kategorii D 27,5/120.
Stanovisko EIA | Dokumentace EIA | UR | SP | VZ | ZS | UP |
---|---|---|---|---|---|---|
Stanovisko EIA01/2017 | Dokumentace EIAAno | UR05/2011 | SP05/2018 | VZ01/2018 | ZS04/2019 | UPPředpoklad 2024 |
Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu