Přejít k hlavnímu obsahu

D4 ČIMELICE–MIROTICE

AKTUÁLNÍ STAV

Aktualizován záměr projektu. ÚR (uzemní rozhodnutí) prodlouženo. Opakovaný proces souhlasného stanoviska EIA. ŘSD roku 2019 získává výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Aktualizace DSP a odvolání.  Dne 16. 3. 2020 vydalo MD (ministerstvo dopravy) poslední stavební povolení na tři SO (vodohospodářské objekty).Krajský úřad v 07/2020 zamítl odvolání a potvrdil tak nabytí právní moci ÚR. Koncem 08/2020 byly podány žádosti o stavební povolení. Dne 27. 10. 2020 zahájilo MD stavební řízení na 18 stavebních objektů zahrnujících např. hlavní trasu, mosty či retenční nádrže. K vydání SP (stavební povolení) na zmíněné stavební objekty došlo 18. 12. 2020. Vůči SP však bylo podáno odvolání, a tak nemohlo nabýt právní moci. Koncesionářskou smlouvu schválila vláda ČR svým usnesením č. 4 ze dne 4. 1. 2021. Poslanecká sněmovna vyslovila svůj souhlas s finančními závazky obsaženými v návrhu smlouvy dne 9. 2. 2021 svým usnesením č. 1508. Dne 15. 2. 2021 podepsalo Ministerstvo dopravy smlouvu s Koncesionářem, kterým je společnost DIVia D4 s.r.o. (přejmenovaná na „ViaSalis“), založená dodavatelem vybraným v zadávacím řízení. K vydání posledních SP (na čtyři vodohospodářské objekty) ze strany MÚ Písek došlo 8. 3. 2021. Vydáno je též SP na doprovodné komunikace a související stavební objekty. Odvolací orgán MD (ministerstvo dopravy) 24. 6. 2021 rozhodl, že rozklad se zamítá, čímž vydané SP nabylo právní moci. Toto stavební povolení nabylo právní moci 30. 6. 2021. Od 06/2021 jsou Koncesionářem, resp. jeho stavebním zhotovitelem, realizovány přípravné práce, doplňkové GTP, základní vytyčovací síť, archeologické průzkumy a s tím související skrývky ornice, budování zábran proti migraci obojživelníků přes staveniště, hluková a hydrologická měření. K oficiálnímu zahájení stavby došlo 7. 6. 2021. Od 9. 7. 2021 je SP v právní moci. 

Aktuální informace o průběhu výstavby na www.viasalis.cz

Výstavba nových úseků D4 bude realizována prostřednictvím PPP projektu, nicméně ŘSD ČR i nadále připravuje související stavbu odpočívky Předotice, v jejíž přípravě mu Jihočeský kraj pomohl tak, že vyčlenil koridor D4/2 pro tuto stavbu z 4. rozsáhlé aktualizace ZÚR JčK do 8. aktualizace ZÚR JčK jako prioritní záměr, pro který je nezbytně nutné zrychlit proces projednávání. Tímto krokem zrychlila územní stabilizace projektu v ZÚR JčK o jeden rok.

Jihočeský kraj v rámci přípravy bezodkladně připravil a schválil majetkoprávní vypořádání nemovitostí v jeho vlastnictví dotčených stavbou včetně převzetí stavebních objektů, které přejdou po dokončení stavby do jeho vlastnictví, a souvisejících změn v silniční síti.

MAJETKOVÉ VYPOŘÁDÁNÍ - vykoupeno 100 %

ZDŮVODNĚNÍ REALIZACE

Výstavbou dálnice z  Prahy minimálně do křižovatky se silnicí I/20 Nová Hospoda bude zajištěno kvalitní dopravního spojení mezi Prahou a  významnými jihočeskými městy (Strakonice, po I/20 Písek a České Budějovice). Umožní se tím také oddělení dálkové a místní obslužné dopravy.

Stávající dvoupruhová silnice I/4 prochází v  současném stavu obydlenou zástavbou obce Čimelice a  jejich části  Krsice. Zvýšený provoz má za následek zhoršené životní podmínky pro místní obyvatele a omezení plynulosti jízdy pro řidiče. Průměrná denní intenzita provozu na tomto důležitém silničním tahu přitom přesahuje hranici 11 tisíc vozidel, z nichž značnou část tvoří kamionová doprava. Na trase dochází k častým dopravním nehodám, mj. i v důsledku stávajícího nevyhovujícího úrovňového křížení s ostatními pozemními komunikacemi v nepřehledných úsecích, respektive také vlastní nevhodnou stavební úpravou těchto křížení. Výstavba předmětného úseku D4 tak zásadně přispěje ke zvýšení bezpečnosti.

STRUČNÝ POPIS PROJEKTU

Stavba na začátku úpravy navazuje na předcházející stavbu dálnice D4 v  úseku Lety–Čimelice. Navrhovaná dálnice je na začátku úpravy vedena v  souběhu vpravo se stávající silnicí I/4, dále se odklání na západ, obchází obce Čimelice a Rakovice, lesní porost vrchu Chlum a na konci úpravy se napojuje levým jízdním pásem ve směru staničení na stávající trasu silnice I/4. V konci úpravy je niveleta navrhované dálnice D4 a stávající niveleta silnice I/4 na stejné výškové úrovni, s ohledem na možnost provizorního ukončení stavby napojením na stávající silnici.

Trasa dálnice je vedena volným, nezastavěným územím na zemědělsky obhospodařovaných pozemcích a na ostatní půdě. Samotné umístění trasy nevyžaduje demolice žádných objektů.

Stanovisko EIADokumentace EIAURSPVZZSUP
11/2018 Ano 03/2009 12/2020 05/2018 06/2021 Předpoklad 2024

Význam zkratek: UR: Vydání územního rozhodnutí, SP: Vydání stavebního povolení, VZ: Vyhlášení výběrového řízení, ZS: zahájení výstavby, UP: Uvedení do provozu


DATA O STAVBĚ

  • Okres: Písek
  • Druh stavby: novostavba
  • Stav stavby: v realizaci
  • Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Předpokládaná cena stavby: 3 365 528 838 Kč (s DPH)
  • Délka stavby: 8460 m
  • Počet křížení a křižovatek: 0
  • Počet mostů: 9
  • Protihlukové stěny: 0
  • Opěrné zdi: 2
  • Úpravy ostatních komunikací:
    • počet: 12 (celková délka: 4863 m)
  • Zpracovatel SP:
  • Zpracovatel DUR: Valbek, spol. s r.o.
  • Zpracovatel DSP: Valbek, spol. s r.o.
  • Zpracovatel PDPS: Valbek, spol. s r.o.
Přeložky inženýrských sítí
  • vodohospodářské objekty: 20
  • objekty elektro: 21